Στις 27 και 28 Σεπτεμβρίου 2001, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά, διεξήχθη το Διεθνές Συνέδριο Euromare, παράλληλα με την έκθεση ΛΙΜΕΝΕΣ 2001.

Την έκθεση χαιρέτισε ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής, ο κ. Patrick Verhoeven, Γενικός Γραμματέας Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων ( ESPO ) και ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Χρήστος Αγραπίδης.

Στην συζήτηση της Στρογγυλής Τραπέζης Νο. 1 έλαβε μέρος ο Πρόεδρος μας κ. Ευάγγελος Κούζιλος Την συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος κ. Μηνάς Τσαμόπουλος, Επικεφαλής Ναυτιλιακού Ρεπορτάζ της εφημερίδας ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, ενώ συμμετείχαν επίσης στην συζήτηση σαν ομιλητές οι : κ. Γεώργιος Χαλβατζόγλου, Γενικός Γραμματέας Υ.Ε.Ν., κ. Patrick Verhoeven, Γενικός Γραμματέας ESPO, κ.Απόστολος Καμαρινάκης, Πλοίαρχος Λ.Σ., μέλος Executve Committee ESPO, Διευθυντής Διεύθυνσης Λιμένων και Λιμενικών Έργων και ο κ. Βασίλης Τσελέντης, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιά.

Παραθέτουμε την ομιλία του Προέδρου μας :

Ομιλία του Προέδρου της Π.Ε.Π.Ε.Ν. κ. Ευάγγελου Κούζιλου στην Διεθνή Έκθεση για την Κατασκευή, Ανάπτυξη & Διαχείριση Λιμένων και Τουριστικών Λιμένων

27-29 Σεπτεμβρίου 2001, Στάδιο Ειρήνης & Φιλίας

Θέλω και εγώ να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την τιμή που μου έκαναν και με κάλεσαν σε αυτό το Διεθνές Συνέδριο, τιμή που αφορά και το σύνολο των Πλοιάρχων, της μεγάλης Εμπορικής μας Ναυτιλίας.

Η τιμή αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη, διότι συμμετάσχω και σαν ομιλητής, με συντονιστή και συνομιλητές από τους αξιολογότερους του χώρου, όπως εξάλλου είναι και το σύνολο των άλλων ομιλητών στα επόμενα panel.

Πιστεύω και υποστηρίζω οτι η συμμετοχή των Πλοιάρχων και η κατάθεση των απόψεών των, για θέματα λιμένων μόνο θετικά στοιχεία περιέχουν, διότι είναι απόψεις και προτάσεις που πηγάζουν απο πολύχρονη και πολύπλευρη πείρα στο πλοίο κάθε κατηγορίας, στα λιμάνια όλου του κόσμου, στην καθημερινή πρακτική της Ναυτιλίας γενικότερα.

Ανεξάρτητα όμως απο τα ανωτέρω, είμαι βέβαιος οτι αυτό το Διεθνές Συνέδριο, θα στεφτεί με απόλυτη επιτυχία, όχι μόνο για την άρτια οργάνωσή του, οι διοργανωτές είναι απο τους κορυφαίους του χώρου, αλλά διότι θα καταγραφεί σαν ένα Διεθνές Συνέδριο, όπου σκοπό είχε, όχι μια κοσμοπολίτικη ή εκθεσιακής υφής εκδήλωση, που θα ανταλλαγούν φιλοφρονήσεις, χαιρετισμοί, θα γίνουν δημόσιες σχέσεις και άλλα κοινωνικά, αλλά θα δοθεί η δυνατότητα να ακουστούν προτάσεις, γνώμες, εμπειρίες και αλήθειες, που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη των λιμανιών, του τουρισμού και ευελπιστώ, κυρίως, της φιλοσοφίας που τα διέπει, όχι μόνον ώς πρός τον σχεδιασμό, τη λειτουργία και βεβαίως την διαχείριση, ώστε να μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε ώς σύγχρονα, μοντέρνα και βεβαίως ποιοτικά.

Είναι κατανοητό οτι, απο τον τίτλο και μόνο, του υπό συζήτηση θέματος, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε χρήση διαφόρων στοιχείων, καθ’ όσον η σπουδαιότητα, το ενδιαφέρον και κυρίως η πολυπλοκότητα του θέματος, το επιβάλλουν.

Με βάση όμως τον περιορισμό του χρόνου, την εξειδίκευση των άλλων ομιλητών, όχι μόνο αυτού του panel, αλλά και όσων θα ακολουθήσουν, θα προσπαθήσω με λίγα λόγια και εικόνες, καθ’όσον πιστεύω οτι “πράγματι μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις” , να προσεγγίσω το θέμα, χρησιμοποιώντας ακόμη και την αφαιρετική μέθοδο, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα και τι δεν είναι σύγχρονο λιμάνι.

Αυτή η προσέγγιση, είναι αποτέλεσμα προσωπικών εμπειριών, σαν Αξιωματικός και Πλοίαρχος σε διαφόρων ειδών πλοία, απο το θρυλικό LIBERTY έως UVLCC και άλλα εντελώς εξειδικευμένα, σαν πολίτης και επιβάτης, αλλά κυρίως σαν φορέας, δεχόμενος πολλές προτάσεις και σκέψεις, απο πολλούς συναδέλφους που ταξιδεύουν σε όλες τις θάλασσες και προσεγγίζουν σε αμέτρητα λιμάνια, είτε σύγχρονα, ή μοντέρνα ή ακόμη τριτοκοσμικά.

Χωρίς λοιπόν να λαμβάνονται υπ’ όψιν αριθμοί, στοιχεία και ξενόγλωσσοι όροι, που αν μη τι άλλο, υποδηλώνουν δαιδαλώδεις κατασκευές και μαρτυρούν πολύπλοκες οικονομικές σχέσεις, σύγχρονο λιμάνι, που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των σημερινών αναγκών των χρηστών, όποιας μορφής και αν είναι αυτοί ( επιβάτες, ναυλωτές, πλοιοκτήτες κάθε είδους πλοίου, χωρίς βεβαίως να εξαιρώ τους Πλοιάρχους, οι οποίοι με την συχνή και σε μερικές περιπτώσεις καθημερινή προσέγγιση τους στα λιμάνια, τους θεωρώ τους υπ’ αριθμόν ένα χρήστες, είναι το λιμάνι που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των χρηστών και τις απαιτήσεις τους, διότι πάνω σ’ αυτές έχουν σχεδιάσει και οικοδομήσει την δραστηριότητά, την ύπαρξη και περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Η αύξηση του όγκου των διακινουμένων αγαθών και φορτίων κάθε είδους, επιβατών και οχημάτων, σε όλα γενικά τα λιμάνια της Ευρώπης, είναι ένα γεγονός, το οποίο σίγουρα μας ευχαριστεί και ιδιαίτερα τους οργανισμούς των χωρών που τα διαχειρίζονται και μας κάνει αισιόδοξους, ώστε να προσβλέπουμε στο μέλλον, για περαιτέρω βελτίωση όλων αυτών των στοιχείων, καθ΄όσον αυτό σημαίνει αύξηση της παγκόσμιας οικονομίας, της Ναυτιλίας με όλες τις παράπλευρες δραστηριότητές της και του πλούτου γενικότερα.

Για να είναι όμως δυνατή αυτή η αύξηση, να μπορεί να διατηρηθεί και με βλέψεις για περαιτέρω βελτιώσεις, πρέπει αντίστοιχα και οι υπηρεσίες που προσφέρονται στο κάθε λιμάνι να βελτιώνονται, τόσο αριθμητικά, όσο και ποιοτικά.

Και όταν λέω υπηρεσίες, ενός σύγχρονου και ποιοτικού λιμένος, αναφέρομαι σε ένα μεγάλο και ευρύ φάσμα, όπως: προβλήτες πλήρως εξοπλισμένες, που να μπορούν να δεχτούν τα πλοία χωρίς προβλήματα, όποιας κατηγορίας και αν είναι αυτά, Φ/Γ – Δ/Ξ, container, επιβατηγά, σύγχρονης τεχνολογίας, ακόμη και μικρά σκάφη αναψυχής και αλιευτικά.

Σύγχρονο λιμάνι με σύγχρονες υπηρεσίες, είναι αυτό που διαθέτει λιμενικούς χώρους, κατάλληλα διαμορφωμένους και με ανάλογο τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να ανταποκρίνονται στον όγκο και το είδος των φορτίων, στον αριθμό των επιβατών κτλ., σωστά κατανεμημένους, για να μην χάνει “η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα” και πολλές φορές, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες και στις μεγάλες εξόδους, να θυμίζουν, ας μου επιτραπεί, τριτοκοσμική χώρα. Αναφέρομαι βεβαίως στα επιβατηγά λιμάνια κυρίως της Ελλάδας, αλλά και όχι μόνον. Σίγουρα στραβά δεν υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα, όπως κάποιοι ειδικοί διατείνονται εξυπηρετώντας και άλλους σκοπούς.

Να διαθέτει δρόμους προσπελάσεως που εύκολα να σε οδηγούν στο σημείο του πλοίου, χωρίς καθυστερήσεις, σωστά σηματοδοτημένους, για να μη φτάνουμε στο σημείο, όχι μόνο να χάνουμε την μέρα μας άσκοπα και το πλοίο, αλλά και τη διάθεση μας, την πίστη μας και την εμπιστοσύνη μας και να αναρωτιόμαστε “μα που ζούμε”. Δρόμους που να συνδέουν το λιμάνι με τις μεγάλες αρτηρίες του οδικού δικτύου της χώρας και να μην παρατηρείται το φαινόμενο, να κλείνει ο αστικός δρόμος απο διπλή νταλίκα γιατί δεν χωράει να στρίψει και να δημιουργούνται καταστάσεις τρέλλας.

Να διαθέτει ευκολίες υποδοχής καταλοίπων και αποβλήτων, που θα λειτουργούν και σαν κίνητρο, και θα δίδει την ευκαιρία για σωστούς ελέγχους, γιατί, μη κρυβόμαστε, πάντα θα υπάρχουν παραβάτες ή ασυνείδητοι, που και θα μολύνουν και θα ρυπαίνουν. Και αυτούς πρέπει να τους εντοπίζουμε, να τους αποκλείουμε και βεβαίως, να τους τιμωρούμε, γιατί δεν θα έχουν καμιά δικαιολογία, που για μένα, ακόμη και τώρα είναι απαράδεκτη. Η προστασία του περιβάλλοντος και ιδιαίτερα του θαλασσίου, είναι υπέρτατη υποχρέωση όλων μας.

Σύγχρονο λιμάνι είναι αυτό όπου ο τεχνολογικός του εξοπλισμός, είναι τέτοιος, που να μπορεί να διαχειρίζεται τα φορτία που δέχεται εύκολα, γρήγορα, οικονομικά και κυρίως με ασφάλεια. Είναι αυτό που ο χρήστης θα ξέρει οτι, ότι έχει παραγγείλει θα πάρει, οτι η φορτωτική του θα έχει αντίκρισμα.

Είναι αυτό που οι υπηρεσίες που σου προφέρει , είναι ανεξάρτητες απο παλιομοδίτικα μοντέλα, απο απαρχαιωμένες αντιλήψεις, από συντεχνιακά συμφέρονται, ακόμη και απο αποικιοκρατικές αντιλήψεις.

Σύγχρονο και μοντέρνο λιμάνι θέλει όμως πάνω απ’ όλα σύγχρονη και μοντέρνα αντίληψη, σύγχρονη και μοντέρνα σκέψη, σύγχρονη και μοντέρνα φιλοσοφία, που να διασφαλίζει οτι ο χρήστης θα είναι πάντα ευχαριστημένος και θα απολαμβάνει τις υπηρεσίες που έχει συμφωνήσει και βεβαίως για ότι έχει πληρώσει. Αυτά είναι άλλωστε και προϋποθέσεις κάθε ποιοτικού συστήματος. Και το σύγχρονο και μοντέρνο λιμάνι, πρέπει να είναι και ποιοτικό.

Μη μας διαφεύγει οτι σε μια διαρκώς κυλιόμενη αλυσίδα, σφαίρα ή κύκλο, όπως και να το πούμε, ο καλύτερος πωλητής, ο καλύτερος διαφημιστής, αυτός που θα βοηθήσει για περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση, είναι πάντα ο τελευταίος πελάτης, ο τελευταίος χρήστης, έστω και αν είναι ένα μεμονωμένο άτομο. Και σ’αυτή την κυλιόμενη αλυσίδα, πάντα υπάρχει ο τελευταίος και η λειτουργία ενός λιμανιού που θέλει τον τίτλο του σύγχρονου, είναι αυτής της μορφής.

Σύγχρονο και μοντέρνο λιμάνι είναι αυτό που η φιλοσοφία του πρέπει να διέπεται απο προοπτική μακρόχρονη, και με ορίζοντα και όχι “δός υμίν σήμερον” εφαρμόζοντας και κατάλληλη οικονομική και τιμολογιακή πολιτική. Διότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, αδιάκοπος και πολλές φορές και με κανόνες και παιχνίδια κάτω απο τη μέση και οι αντίπαλοι περιμένουν το λάθος σου, την κακή εκτίμηση, για να σου αποσπάσουν τον χρήστη, είτε επιβάτη, είτε πλοιοκτήτη, είτε Πλοίαρχο που και αυτός κάποια στιγμή θα πει φτάνει π.χ. για εμάς την Ελλάδα οι απέναντι περιμένουν, οι πέριξ επίσης, οι γείτονες και αυτοί. Μη μας διαφεύγει οτι τους έχουμε μπει στο μάτι . Δεν δέχονται οτι η μικρή Ελλάδα έχει ένα τόσο μεγάλο κομμάτι στην Παγκόσμια Ναυτιλία. Και τα λιμάνια είναι και αυτά Ναυτιλία. Ας βοηθήσουμε λοιπόν όλοι, να γίνουν σύγχρονα και την Ναυτιλία να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο.

Τα οφέλη από την δραστηριότητα, την ανάπτυξη, την ποιότητα και την κίνηση των λιμανιών είναι μεγάλα, πολλά και ποικίλα. Όλοι τα γνωρίζουμε.

Τα σύγχρονα λιμάνια προσφέρουν πλούτο, απασχόληση, δόξα, στρατηγική και στρατιωτική υπεροχή, σε όλες τις εποχές, ιδιαίτερα σε εποχές κρίσης.

Επιβεβαίωση των ανωτέρω είναι η καθημερινή προσπάθεια των ανταγωνιστών, να προβάλλουν, να διαφημίσουν και να αποσπάσουν πελάτες, χρήστες, απ’όλο τον κόσμο, χρησιμοποιώντας κάθε μορφής επικοινωνιακή μέθοδο, με οικονομικές προσφορές, που πράγματι δελεάζουν πολλές φορές, πολλούς. Ας το προσέξουμε.

Σύγχρονο και ποιοτικό λιμάνι είναι αυτό που έχει υιοθετήσει διαρκή εκπαίδευση και ενημέρωση των στελεχών του, στις τελευταίες εξελίξεις του χώρου και της Παγκόσμιας αγοράς εν γένει. Και οι εξελίξεις, οι αλλαγές και οι τεχνολογίες σ’αυτόν τον τομέα τρέχουν και μάλιστα γρήγορα. Θέλει συνεχή αγώνα και προσπάθεια για να τις προλαβαίνουμε.

Σύγχρονο, μοντέρνο και ποιοτικό λιμάνι είναι τέλος, αυτό που στο πέρασμα του χρόνου έχει αποκτήσει την ταυτότητα του, το πιστοποιητικό του και την εικόνα του, που ο κάθε χρήστης θα αναγνωρίζει με την πρώτη ματιά και πάντα θα την έχει στο νου του, στην σκέψη του και με ευχαριστήσει, όποτε χρειαστεί, θα κάνει χρήση των υπηρεσιών που του προσφέρει.

Τελειώνοντας, θέλω να αναφερθώ μόνο στα Ελληνικά λιμάνια, χωρίς να σταθώ στα προβλήματα τους. Μας είναι σε όλους γνωστά.

Βλέπουμε και εκτιμούμε την προσπάθεια που γίνεται για βελτίωση και ανάπτυξη. Βλέπουμε το έργο. Έστω και καθυστερημένα, προχωράμε. Θέλει όμως επιτάχυνση και μάλιστα έντονη. Θέλει γρήγορους ρυθμούς, έξω από τα συνηθισμένα μας.

Εκείνο όμως που θα δώσει πραγματική ώθηση και γρήγορο ρυθμό, είναι η απόφαση του κ. Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας για την δημιουργία Γραμματείας Λιμένων, που θα έχει την απόλυτη ευθύνη διαχείρισης απο το σχεδιασμό μέχρι και την μικρότερη λεπτομέρεια, όσο ασήμαντη και αν είναι.

Μια υπηρεσία, που θα μας απαγκιστρώσει απο την αρτηριοσκλήρωση και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος, από το θόρυβο των σφραγίδων 17 συνολικά φορέων, που κάθε ένας θέλει το μακρύ του και το κοντό του, που κάθε ένας φορέας απο τους 17 θα κάνει τα τερτίπια του και θα απαιτεί τα δικά του, όποια και ότι είναι αυτά.

Η Γραμματεία θα λύσει προβλήματα και μάλιστα πολύ σύντομα. Γι’ αυτό κάνω έκκληση, για την όσο το δυνατόν ταχύτερη έναρξη λειτουργίας της, που θα σημάνει και την έναρξη της σύγχρονης και μοντέρνας κατασκευής και ποιοτικής διαχείρισης και ανάπτυξης των λιμένων, ώστε εικόνες του παρελθόντος να είναι μια πικρή ανάμνηση σε όλους μας.

Σύγχρονο, μοντέρνο και ποιοτικό λιμάνι είναι αυτό που διαθέτει χώρους, εξυπηρέτησης, υποδοχής, αναμονής και προστασία των επιβατών απο τις καιρικές συνθήκες και όχι αυτό που μοιάζει με προσφυγικό καταυλισμό και οι επιβάτες αναρωτιούνται “ και τώρα τί κάνουμε ;” Σύγχρονο και μοντέρνο λιμάνι είναι αυτό που συμπληρώνεται απο την χερσαία υποδομή και την εξυπηρέτηση και διευκόλυνση πρόσβασης επιβατών και οχημάτων με άμεση σύνδεση με τις κεντρικές αρτηρίες και όχι αυτό που κινούνται κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλο. Ούτε αυτό που οι προβλήτες του μοιάζουν με πίστα εκκίνησης moto cross και οι επιβάτες δεν φορούν και κράνος.
Το σύχρονο και μοντέρνο λιμάνι διαθέτει επαρκή χώρο λιμενολεκάνης για τους χειρισμούς των πλοίων και προβλήτες που διαθέτουν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των πλοίων και όχι αυτό που ο φάρος χάνεται κυριολεκτικά κάτω απο τις πλώρες των πλοίων και τα αλυσοδεμένα λάστιχα προσπαθούν να τα προστατέψουν. Σύγχρονο λιμάνι είναι αυτό που προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες στους χρήστες του, σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα περί λιμένων. Είναι αυτό που ο τρόπος λειτουργίας του διασφαλίζει το περιβάλλον και ιδιαίτερα το θαλάσσιο.
Καθώς επίσης και για τους κάθε μορφής συναλασσόμενους με σωστά κατασκευασμένους χώρους, με προσβάσεις , τεχνολογικό εξοπλισμό κτλ. Που να φροντίζει ώστε οι χρήστες του, οι πελάτες σε τελευταία ανάλυση, να μην είναι πάντοτε συνοφρυομένοι και έξω φρενών για τις υπηρεσίες που δέχτηκαν ή τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν. Σύχρονο λιμάνι είναι αυτό που οι φορείς που το διαχειρίζονται, δείχνουν αγάπη γι’αυτό που κάνουν, υπευθυνότητα, σοβαρότητα. Και διαθέτουν λίγο πρακτικό και ελεύθερο μυαλό, ξεκομμένο απο αρτησκληρωτικές νοοτροπίες και πρακτικές.
Μη μας διαφεύγει οτι ο μεγάλος κόσμος μας Στην εποχή του internet έχει μικρύνει αφάνταστα και όλα διαχέουν σε μηδενικό χρόνο. Όλα μαθαίνονται. Ας φροντίσουμε ανάλογα. Τέλος, στην χώρα που γεννήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και η Παγκόσμια Σκέψη και εν όψη της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου εκατομμύρια άνθρωποι θα μας επισκεφθούν απ’ όλο τον κόσμο, με διαφορετικό χρώμα, κουλτούρα και απαιτήσεις
Όλοι αυτοί οι επισκέπτες πρέπει να δεχτούν υπηρεσίες που να τους ικανοποιήσουν και χαρούμενα να μας εκφράσουν την ικανοποίησή τους και να γίνουν διαφημιστές μας και κήρυκες της Ολυμπιακής ιδέας και της Ελλάδας.