ΛΟΓΟΣ  ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΕΠΕΝ Ε. ΚΟΥΖΙΛΟΥ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ IST

 

Θέλω κι εγώ να ευχαριστήσω, το IST  STUDIES και προσωπικά τον κύριο Πρύτανη για την εξαιρετική τιμή που μου έκαναν και με κάλεσαν σ’αυτή την ημερίδα, τιμή που αφορά το σύνολον των Πλοιάρχων, της μεγάλης μας Εμπορικής Ναυτιλίας.

 

            Η τιμή αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη, διότι συμμετέχω σαν ομιλητής και αν λάβουμε υπ’ όψιν το ποιος είναι ο συντονιστής, ποιοι είναι οι υπόλοιποι ομιλητές στο panel, όλοι τους καταξιωμένοι Ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, ή κορυφαίοι στο Ναυτιλιακό Εμπορικό και επιχειρηματικό χώρο, τότε η θέση μου κανονικά είναι στο ακροατήριο, για να παρακολουθήσω, να ακούσω και έστω σ’ αυτή την ηλικία, να μάθω.

 

            Είμαι σίγουρος, ότι η ημερίδα  θα στεφτεί από απόλυτη επιτυχία, όχι μόνον για την άρτια οργάνωσή της σ’ ένα υποδειγματικό χώρο, όπως είναι οι εγκαταστάσεις του IST STUDIES, αλλά διότι οι συντελεστές και διοργανωτές αποβλέπουν, το λέει άλλωστε και ο τίτλος, στο να αναδείξουν, να προβάλλουν και να τεκμηριώσουν την σημασία της εκπαίδευσης, σ’ ένα χώρο δύσκολο και απαιτητικό, όπως είναι ο χώρος της Ναυτιλίας, η σημασία της οποίας είναι γνωστή σε όλους μας, στην ανάπτυξη κάθε κράτους  (λόγοι οικονομικοί,  πολιτικοί κ.λπ.)

 

            Σίγουρα έχουν γίνει και στο παρελθόν παρόμοιες  εκδηλώσεις / συγκεντρώσεις ή «ημερίδες», αλλά, δεν διστάζω να πω ότι, μάλλον απέβλεπαν ή τουλάχιστον  ξέφυγαν του σκοπού τους και κατέληξαν σε κοσμοπολίτικη ή εκθεσιακής υφής εκδήλωση, όπου τον πρώτο λόγο είχαν οι φιλοφρονήσεις, οι χαιρετισμοί, οι δημόσιες σχέσεις, ή ακόμη και  το χαϊδεμα αυτιών.

 

            Είμαι σίγουρος ότι θα ξεφύγουμε και οι ομιλητές μας θα μας καταθέσουν προτάσεις, γνώμες, εμπειρίες αλλά κυρίως αλήθειες, που θα βοηθήσουν στην επίτευξη της ανάδειξης της Ελλάδος και του Πειραιά, ως Διεθνούς Ναυτιλιακού Κέντρου. Και θα ξεφύγουμε καθ’όσον όλοι στο panel έχουν μακρόχρονη και ευδόκιμο υπηρεσία στο χώρο και της Ναυτιλίας και της Εκπαίδευσης. Έχοντας δε ιστορικό –records- τόσο πλούσιο το μόνο που μπορεί να τους καταλογίσεις είναι αγάπη, ενδιαφέρον και αγωνία για το μέλλον.

 

            Είναι λάθος να νομίζει κάποιος ότι Ναυτιλία είναι μόνο το πλοίο, ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής. Είναι μια ολόκληρη αλυσίδα με πολλές άλλες δραστηριότητες. Πλοία και εφοπλιστές έχουμε πολλά, σύγχρονα, μοντέρνα, τελευταίας τεχνολογίας. Αυτό το ξέρουν όλοι, σ’όλο τον κόσμο. Είμαστε οι πρώτοι και πολλοί μας βλέπουν με ζήλια ή και φθόνο. Βλέπετε δεν δέχονται το ότι μια μικρή χώρα σε έκταση όπως η Ελλάδα είναι πρώτη σε μια τέτοιου μεγέθους δραστηριότητα, όπως είναι η Ναυτιλία.

 

            Κάνοντας όμως μια απλή, αθώα ερώτηση θα έλεγα: Πρέπει να δραστηριοποιηθούμε και σε άλλους τομείς που η αλυσίδα της Ναυτιλιακής δραστηριότητας έχει ; π.χ.

 

SHIPYARDS FOR NEW BUILDING AND REPAIRS

BANKING & FINANCE

CHARTERING

ARBITRATION

INSURANCE

CONSULTANCY

MARITIME LAW  και πάρα πολλές άλλες

 

Φοβάμαι ότι σ’αυτό το μεγάλο φάσμα δραστηριοτήτων που αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία ενός Διεθνούς Ναυτιλιακού Κέντρου, οι επιδόσεις μας, είναι πολύ φτωχές, συγκρινόμενες με το μέγεθος αλλά και την ποιότητα της Ελληνικής Ναυτιλίας.

 

Ας το δούμε όμως λιγάκι πιο πλατιά.

 

            Έχουμε τις βάσεις και τις προϋποθέσεις για τέτοιες δραστηριότητες που αν τις αναπτύξουμε θα φέρουν πλούτο, θέσεις εργασίας, υψηλόβαθμες και καλοπληρωμένες και στο κάτω-κάτω και γόητρο-prestige σαν χώρα, σαν λαός;

 

            Για να είμαι ειλικρινής και για να μη χαϊδέψω και εγώ αυτιά, θα πω όχι, τουλάχιστον στο βαθμό που πρέπει. Στο βαθμό που ένα Διεθνές Ναυτιλιακό City απαιτεί.

 

Αλλά γιατί όμως ;

Εμείς η Ελληνική Ναυτιλία δεν είμαστε οι principals παγκοσμίως.

Γιατί όχι ;

Εμείς η Ελληνική Ναυτιλία δεν είμαστε οι customers σ’όλους τους τομείς.

Γιατί όχι ;

Εμείς η Ελληνική Ναυτιλία  δεν έχουμε γίνει σημείο αναφοράς, και πολλές φορές καθορίζουμε και κανόνες.

 

Γιατί όχι .

 

Η Ναυτιλία μας δεν είναι η μόνη δραστηριότητα που έχει κάνει την χώρα μας γνωστή και βεβαίως σεβαστή απ’ όλους;

 

Γιατί λοιπόν να μην μπορούμε τόσα χρόνια να έχουμε συμμετοχή και σ’ αυτούς τους τομείς, ώστε πράγματι να καταστήσουμε την Ελλάδα, τον Πειραιά, ένα σύγχρονο και μοντέρνο ναυτιλιακό κέντρο αντάξιο της μεγάλης Ναυτιλίας μας με τα τόσα οφέλη ;

 

Μας λείπει η Ναυτική Κουλτούρα; Όχι

 

Μας λείπει η Γνώση, το μεράκι και το αλάτι της θάλασσας;  Όχι

 

Μας λείπει όμως η υποδομή, ο σχεδιασμός, το όραμα, ο στόχος.

 

            Ένας στόχος όμως για να επιτευχθεί πρέπει να εκπληρεί ορισμένες προϋποθέσεις. Κυρίαρχο ρόλο σ’αυτές τις προϋποθέσεις είναι ότι : αυτοί που θα κληθούν να υλοποιήσουν το στόχο, να είναι οι κατάλληλοι. Να έχουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις και την κατάλληλη εκπαίδευση. Να είναι properly trained.

 

            Και πώς αυτή η εκπαίδευση επιτυγχάνεται ;

 

            Με σωστά κέντρα και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Άρτια εξοπλισμένα με σύγχρονα βοηθήματα. Στελεχωμένα με στελέχη που να έχουν γνώση και του γνωστικού αντικειμένου και βεβαίως και του διδάσκειν.

 

            Κάποια δειλά βήματα έχουν γίνει στο παρελθόν και πολλοί συνάνθρωποί μας, συνάδελφοι πλοίαρχοι και αξιωματικοί «ξενιτεύτηκαν» στην Αγγλία, κυρίως για να εκπαιδευτούν σ’ αυτούς τους τομείς της αλυσίδας της Ναυτιλίας. Πολλοί απ’ αυτούς έμειναν μόνιμα εκεί, διότι και οι υποδομές και η φιλοσοφία, η κουλτούρα του ναυτιλιακού κέντρου είχε προ πολλού δημιουργηθεί, ήταν ήδη established και τους είχε ανάγκη. Τους κράτησαν εκεί. Και χάσαμε χρόνο, χρόνο πολύ και πολύτιμο.

Και δεν είναι μόνο

 

            Ακόμη όμως και έτσι, η κατάσταση δεν είναι μη αναστρέψιμη. Αφού το καταλάβαμε, έστω και αργά, πρέπει χωρίς μεμψιμοιρίες, μικρόκαρδες πολιτικές και νοοτροπίες να ενισχύσουμε την προσπάθεια που κάποιοι έχουν αρχίσει με αρκετό ρίσκο και έξοδα, να συνδράμουμε όσο και όπως μπορούμε, ώστε να δημιουργηθούν τα κατάλληλα στελέχη που έχοντας την ειδική εκπαίδευση,  θα στελεχώσουν τις επιχειρήσεις οι οποίες με την ανάπτυξη τους θα κερδίσουν το χαμένο έδαφος, θα αποκτήσουν την εμπιστοσύνη, την έξωθι καλή μαρτυρία και θα επιτευχθεί ο στόχος. Η δημιουργία ενός Ναυτιλιακού City.

 

            Βέβαια τίθεται εύλογα το ερώτημα

v    Tι εκπαίδευση;

v    Τι προγράμματα ;

v    Τι πλαίσια ;

v    Ποιοι καθηγητές ;

 

Δεν είναι δύσκολο όμως να απαντηθούν.

 

            Η παγκοσμιοποίηση, η διεθνοποίηση, η συνεχής εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, της οικονομίας και της κοινωνίας εν γένει, έχει ήδη θέσει τους κανόνες και τους όρους που με λίγα λόγια είναι :

 

Προγράμματα με ποιότητα (η λέξη quality service έχει γίνει πλέον καθημερινότητα στη ναυτιλία και τις υπηρεσίες της) τα οποία πρέπει να ανταποκρίνονται όχι μόνον στις σημερινές ανάγκες αλλά και στις μελλοντικές. Οι τάσεις της αγοράς, το trend είναι ένας παράγων που έχει ξεχωριστή σημασία.

 

Σ’ αυτά τα προγράμματα εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και εξειδίκευσης, πρέπει απαραίτητα να εφαρμόζονται ακαδημαϊκές διαδικασίες ώστε να εξασφαλίζεται μια ολοκληρωμένη γνώση των ενδιαφερομένων, πράγμα που θα τους δίνει την δυνατότητα να μπορούν να ανταποκριθούν στο πράγματι δύσκολο και άκρως απαιτητικό ρόλο που θα κληθούν να υπηρετήσουν.

 

Τα ιδρύματα που θα «βγάλουν»  αυτά τα ικανά και εξειδικευμένα στελέχη, πρέπει να είναι άρτια οργανωμένα με υλικοτεχνικά μέσα που να εγγυώνται το αποτέλεσμα, με στελεχιακό δυναμικό που να έχει πανεπιστημιακές γνώσεις, με πιστεύω και όραμα για παροχή υψηλής ποιοτικής εκπαίδευσης. Η ποιοτική όμως εκπαίδευση πρέπει να έχει και τους κατάλληλους μηχανισμούς διασφάλισής της. Η λέξη ISO όλο και περισσότερο συναντάται στην καθημερινότητα μας.

 

Έχουμε λοιπόν ανάγκη, επιτακτική θα έλεγα, να δημιουργηθούν τέτοιου είδους εκπαιδευτικά κέντρα. Είναι προς το συμφέρον όλου μας. Μα πάνω απ’ όλα της χώρας μας. Έχουμε όμως και την υποχρέωση να στηρίξουμε τις όποιες πρωτοβουλίες για την δημιουργία τους. Είναι ευθύνη μας. Και πάντα να διατηρούμε το overide authority, την  υπέρτατη εξουσία για έλεγχο της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

 

            Όταν λοιπόν δημιουργηθούν τα πρώτα ικανά στελέχη, που σιγά-σιγά θα αποκτήσουν την εμπιστοσύνη της «αγοράς» της ναυτιλιακής βιομηχανίας τότε θα έχουν μπεί οι στέρεες βάσεις για την δημιουργία ενός Ναυτιλιακού city.

 

            Δεν θα είναι παράλογο ή υπερβολικό να πούμε ότι η δημιουργία ενός Διεθνούς Ναυτιλιακού Κέντρου στην Ελλάδα θα είναι το καλύτερο και ισχυρότερο όπλο για την προάσπιση της ναυτικής ηγεμονίας που κατέχει η Ελλάδα.