ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ κ. Ευαγγέλου Κούζιλου ΣΤΑ “ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ”

ΝΗΟΓΝΩΜΩΝ : Είναι γνωστό οτι πρόκειται για αρχαία Ελληνική λέξη, σύνθετη απο το ΝΑΥΣ = Πλοίον – Ναυπήγημα και απο το ΓΝΩΜΩΝ= ο έχων γνώμη για κάτι. Άρα ΝΗΟΓΝΩΜΩΝ = ο έχων γνώμη επί των πλοίων.

Αλήθεια, πόσοι και ποιοί απο τους σημερινούς νηογνώμονες έχουν γνώμη ; Πόσοι και ποιοί από αυτούς έχουν γνώση για να μπορούν να έχουν και γνώμη; Όλα αυτά τα αναφέρω διότι γνωρίζουμε οτι στην εποχή μας πλήθος “Νηογνωμόνων” και “ειδικών” έχουν κατακλύσει τη Ναυτιλία και, μην κρυβόμαστε, μας έχουν βάλει σε μπελάδες, ειδικά απο τις τριτοκοσμικές χώρες που ακόμα και ο εντοπισμός τους στο χάρτη είναι προβληματικός.

Χωρίς ιστορία, χωρίς υποδομή, χωρίς πείρα, θεώρησαν οτι ο χώρος προσφέρεται -τουλάχιστον έτσι νομίζουν- για εύκολο και γρήγορο πλουτισμό.
Βεβαίως η μεγάλη ναυτική κοινότητα διεθνώς τους έχει κλείσει την πόρτα τους έχει αποκλείσει, τους έχει αποβάλλει. Πάντα όμως κάποιοι καταφέρνουν να ξεφύγουν και κάνουν τη ζημιά.

Οι νηογνώμονες που έχουν καταξιωθεί στην συνείδηση όλων μας και είναι γνωστοί στη Ναυτιλία, πρέπει να συμβάλλουν στον ολοκληρωτικό αποκλεισμό αυτών που νομίζουν οτι στο σκοπό του άκρατου κέρδους μπορούν να ασχημονούν.

Θεωρώ οτι οι έλεγχοι είναι αποτελεσματικοί και καλό θα είναι να μην παρασύρονται απο άλλους παράγοντες και στην προσπάθεια τους αυτή, δημιουργούν περισσότερα προβλήματα και δυσλειτουργίες. Να παραμείνουν πραγματικά third parties body ώστε με τους ελέγχους τους περιοδικούς ή έκτακτους να διασφαλίζουν αυτό που τα άλλα parties, πλοιοκτήτες απο την μια και ασφαλιστές – φορτωτές κτλ. από την άλλη επιδιώκουν και απαιτούν : την καλή κατάσταση του πλοίου που θα διασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά των αγαθών, την ασφάλεια των επιβαινόντων και αυτού του ιδίου του σκάφους.

Δεν πρέπει να παρασύρονται απο τον άκρατο και αθέμιτο ανταγωνισμό που η σημερινή εποχή, εποχή του γιγαντισμού και της παγκοσμιοποίησης επιβάλλει επικοινωνιακά μοντέλα που ορίζουν οτι όσο πιο μεγάλος είναι ο αριθμός, στην προκειμένη περίπτωση των πλοίων, τόσο πιο έγκυρος είναι και ο νηογνώμων.

Στην αρχή είπαμε οτι πρόκειται για αρχαία ελληνική λέξη. Όμως αρχαίο ελληνικό είναι και το “ου γαρ εν τω πολλω....”
Πρέπει λοιπόν ο ανταγωνισμός να περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο στην ποιότητα των υπηρεσιών που θα διασφαλίζουν την ανεξαρτησία, την ασφάλεια και την προσπάθεια για περαιτέρω ανάπτυξη.
Η διατήρηση δε του
status, οτι πρόκειται για μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα οργανισμών πρέπει να διαφυλαχτεί σαν κόρη οφθαλμού. Το μέλημά τους να είναι ο αυστηρός έλεγχος και η έρευνα που θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα.

Η συνεργασία των νηογνωμόνων μεταξύ τους πρέπει να είναι στην υψηλότερο βαθμό, οι κανόνες και κανονισμοί αποδεκτοί απο όλους. Αυτό σε ένα μεγάλο βαθμό επκρατεί σήμερα αλλά η άκρως απαιτητική εποχή μας και οι τεχνολογικές ανάγκες και εξελίξεις, απαιτούν περισσότερη συνεργασία.
Είναι ξεκάθαρο οτι αναφέρομαι στους νηογνώμονες που έχουν καθιερωθεί στην παγκόσμια ναυτική κοινότητα και η οποία στο τέλος είναι αυτή που θα αποφασίζει ποιούς θα διατηρήσει και ποιούς θα απορρίψει.

Οι νηογνώμονες ως third party bodies πρέπει να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους, την αυτονομία τους και την οικονομική τους αυτάρκεια διότι τότε μόνο θα αποφύγουν την καθοιονδήποτε τρόπο εμπλοκή τους σε διαδικασίες ξένες προς τους σκοπούς τους που δεν είναι άλλος από την παροχή υψηλών υπηρεσιών, είτε προς τους πλοιοκτήτες είτε προς τους ασφαλιστές –φορτωτές-ναυλωτές.
Δεδομένου οτι και τα τρία αυτά σώματα μιλούν την ίδια γλώσσα, την γλώσσα της ναυτιλίας, με κατάλληλες διαδικασίες και συνεννοήσεις μπορούν να αποκρούσουν τις όποιες κατά καιρούς γραφειοκρατικές διαδικασίες ή μεθοδεύσεις που μόνο κακό και παρεξηγήσεις δημιουργούν. Η λειτουργία της ναυτιλίας, πολύχρονη και δοκιμασμένη σε πάρα πολλές καταστάσεις, δύσκολες και σκληρές κατά καιρούς, έχει αποδείξει οτι τέτοιου είδους τακτικές δεν τις δέχεται , δεν τις αντέχει, τις αποβάλλει σαν ξένο σώμα και έχει αποφασίσει οριστικά ότι γραφειοκράτες δεν έχουν θέση στην οικογένεια της ναυτιλίας.

Βέβαια είναι κατανοητό οτι οι ρόλοι του καθενός είναι με σαφήνεια καθορισμένοι, το πεδίο δράσης επακριβώς οριοθετημένο και οι κανόνες του “παιχνιδιού” διαφανείς.

Η έναρξη εφαρμογής του ΙSM είναι γνωστό ότι στα πρώτα του στάδια δημιούργησε κάποια μικρά προβλήματα, γιατί ξέχωρα από πρακτικές που αφορούσαν καθαρά τεχνικά θέματα, είχε να κάνει και με θέματα κουλτούρας. Γρήγορα όμως ξεπεράστηκαν και ήλθε σαν επιβεβαίωση του σημαντικού και πολύ αναγκαίου ρόλου που ο Νηογνώμων έχει “the neutral third party body”.

Σαν επίλογο θα ήθελα να τονίσω ότι οι νηογνώμονες είναι ανεξάρτητοι και ουδέτεροι και έτσι πρέπει να παραμείνουν. Είναι το μόνο μέσο, μπορώ να πω, βάσει του οποίου η Ναυτιλιακή κοινότητα καθορίζει και ελέγχει τη λειτουργία της, προγραμματίζει την περαιτέρω πορεία και ανάπτυξη της, ελέγχει και διαπιστώνει την καλή συντήρηση , άρα και την ασφάλεια των πλοίων.

Η ικανότητα τους δε να λειτουργούν και να προσφέρουν σ’αυτό τον ρόλο, να ανταποκριθούν στα μελλοντικά σχέδια της ναυτιλίας, μαζί βεβαίως με το βαθμό της ειλικρίνειας που δείχνουν, είναι οι παράμετροι που θα καθορίζουν την αποδοχή ή την απόρριψή τους.