ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ;

ΟΛΟΙ ΖΗΤΟΥΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ – ΓΝΩΣΗ – ΠΕΙΡΑ – ΚΙΝΗΤΡΑ

A = ( K + S ) M

Στον τύπο A = (K+S) M κατέληξαν οι σοφοί του Harvard για να αξιολογούν, τον ικανό, τον άξιο, τον κατάλληλο.

Όπου A= ability

         K= Knowledge

         S= Skill

         M= Motivation

Αλήθεια, υπάρχει έστω και ένας Πλοιοκτήτης, Εφοπλιστής, Διαχειριστής, που να μην επιδιώκει να έχει τον πλέον ικανό για Πλοίαρχο και Αξιωματικό επί του πλοίου του ;

Αλήθεια, υπάρχει κανείς από τους ανωτέρω που να μην ρωτήσει, μην ψάξει το ιστορικό του υποψηφίου προς πρόσληψη, ώστε να του εμπιστευθεί την πράγματι τεράστια επένδυση, περιουσία που αντιπροσωπεύει κάθε πλοίο ;

Αλήθεια, από πόσα interview δεν θα περάσει ο εν λόγω υποψήφιος, πόσα τμήματα και πόσους Ηeads δεν θα συναντήσει πριν ναυτολογηθεί;

Να λοιπόν meeting, familiarization, demo, test και τόσα άλλα.

Αυτά εν ολίγοις γιατί είναι πολλά άλλα που κάθε εταιρεία έχει θεσπίσει και εφαρμόζει.  Τύφλα να’χουν οι εξετάσεις, οι καλές όμως, οι σωστές, οι παλιές.

Αυτά τα λίγα για το Α= Αbility.

Ας αναλύσουμε όμως και τα υπόλοιπα γράμματα της εξίσωσης και να ρωτήσω ή καλύτερα ας αναρωτηθούμε όλοι μας.

Κ=knowldege

O ικανός λοιπόν υποψήφιος Πλοίαρχος, κάθε βαθμού, πρέπει να έχει γνώσεις του πλοίου, του τύπου, των ταξιδιών, των διαφόρων φορτίων, του πλήρωμα που θα έχει, τι γλώσσα θα μιλάνε, τι χίλια δύο τι. Που θα κάνει ταξίδια, ποιος είναι ο Ναυλωτής, τι τέλος πάντων ιδιαιτερότητες και ιδιοτροπίες έχει το υπ’όψιν trade, τα πλοία και οι άνθρωποι, ξέχωρα από νόμους, κανονισμούς, National και International.

S= Skill

Ο επιδέξιος, ο έμπειρος, ο επιτήδειος, στη μανούβρα, στην φόρτωση, στο ταξίδι, στις σχέσεις με τους ανθρώπους του, τις αρχές, τους Ναυλωτές και παραλήπτες, τους MAJOR και τόσα άλλα που πρέπει να συγκεντρώνει κάθε υποψήφιος. Τι χαρτιά έχει, πότε και πως τα πήρε. Το Matrix των Μajor πάντοτε θα παραμονεύει. Και ως γνωστό η γνώμη του και βαθμολογία του, έχουν βαρύτητα μεγάλη.

Όλα τα ανωτέρω (K+S) πρέπει να τα πολλαπλασιάζεις με το M=Μotivation = δίνω ώθηση, κινώ, προτρέπω κτλ. Ένας εξ’ίσου σημαντικός παράγοντας με τη δική του αξία, τη δική του δυναμική.

Τόσα και τόσα λοιπόν για να λυθεί η εξίσωση και να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα ώστε να έχουμε ένα αποδεκτό Α και ο υποψήφιος να γίνει approved και να πάρει τον δρόμο προς ναυτολόγηση.

Θέτω λοιπόν το ερώτημα προς όλους :

Tι έχουμε κάνει ώστε να ικανοποιείται το Κnowledge; Eίμαστε ικανοποιημένοι από τις ΑΕΝ όπου εκεί θα πάρουν τις πρώτες βάσεις οι σπουδαστές; Είμαστε ικανοποιημένοι από τις κτιριακές εγκαταστάσεις, από τα εποπτικά μέσα και όργανα, από τα βιβλία και συγγράμματα και βεβαίως από αριθμό καθηγητών και όχι μόνον.

Είμαστε ικανοποιημένοι από τα ΚΕΣΕΝ ; Τα συγγράμματα, τα όργανα, τις διευκολύνσεις που κάθε σπουδαστής δικαιούται και αξίζει ;

Είμαστε ικανοποιημένοι από την ύλη, από τα επιδόματα, από την αντιμετώπιση;

Ας μας πούν οι ενδιαφερόμενοι εφοπλιστές και άλλoι, τη δική τους συμμετοχή, τις δικές τους παρεμβάσεις και  ενέργειες ώστε να συνεισφέρουν κι αυτοί στο Κ, που συμπτωματικά είναι το αρχικό γράμμα του Κεφαλαίου που έχουν επενδύσει για το κάθε πλοίο, για το γραφείο, για το μέλλον και την προοπτική ;

Ας μας πουν πάλι οι ενδιαφερόμενοι, τι μέτρα έχουν λάβει, τι ενέργειες έκαναν ή κάνουν για το Skilll, ώστε προστιθέμενο στο Κ να αυξήσει το Ability που όλοι ζητούν και επιδιώκουν;

Τέλος, στο Motivation που αυτό δρά πολλαπλασιαστικό κάτι διαφορετικό πρέπει να κάνουν. Αυτό που θα παρακινήσει , αυτό που θα δώσει την ώθηση, αυτό που θα κάνει τη διαφορά. Εκτιμώ ότι λείπει, ή τέλος πάντων, δεν είναι στο σωστό μέγεθος. Όλοι καταλαβαίνουμε τι εννοώ. Και το motivation έχει διάφορες πτυχές και διαφορετική δύναμη.

Όλοι λοιπόν ζητούν το Ability. Θα ήμουν άδικος όμως αν όλους και όλα τα έβαζα στην ίδια μοίρα. Πολλές εταιρείες έχοντας αντιληφθεί την σημασία της επάνδρωσης με ικανά στελέχη σε πλοία και σε γραφεία, έχοντας διαπιστώσει εκ των έσω την έλλειψη μέσων και τρόπων για μια πιο καλή και περισσότερο εξειδικευμενη  και ποιοτική γνώση, επιδιώκοντας το μέγιστο, έχουν υιοθετήσει και ακολουθούν μια διαφορετική πολιτική σ’αυτή  τη σκέψη. Βλέπουμε λοιπόν στο “Budget” ( το καινούργιο λήμμα που μπήκε στη γλώσσα των εταιρειών) σημαντικά ποσά που διατίθενται για την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των στελεχών τους, σε πλοία και σε γραφεία. Έχουν δημιουργήσει δικά τους trainning centers μέσα στην εταιρεία, πλήρως εξοπλισμένων με τα πλέον σύγχρονα μέσα και με σειρά αμειβόμενων σεμιναρίων προσπαθούν.

Αυτοί θα είναι οι κερδισμένοι όχι μόνο σε long terms, αλλά άμεσα. Αυτοί είναι που θα έχουν και τα λιγότερα προβλήματα, τις λιγότερες έννοιες. Αρκεί να συνεχίζουν με την ίδια θέρμη, τον ίδιο ζήλο, την ίδια πίστη.

Οι άλλοι πάντα θα ψάχνουν, πάντα θα ανησυχούν, πάντα θα είναι «τσίτα» από την αρνητική τους όμως πλευρά. Και κάποιοι πάντα θα ζητούν τα έτοιμα. Αυτά όμως είναι άνοστα. Όπως το ξένο φαγητό, το ετοιμοπαράδοτο. Όχι το σπιτικό.

Α= (K+S) M

Αυτός ο τύπος είναι αντιληπτό ότι δεν είναι δικός μου.

Τον έβγαλαν οι σοφοί του Ηarvard . Δεν ξέρω αν είχαν κατά νου τη Ναυτιλία μας, τους Εφοπλιστές και τα στελέχη τους, τους Πλοιάρχους και την εκπαίδευσή τους.

Εγώ, σαν  Πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, θα τολμήσω το δεύτερο σκέλος της εξίσωσης να το κλείσω σε αγκύλη και να το πολλαπλασιάσω με το γράμμα Β, αρχικό της λέξης BEHAVIOR=Συμπεριφορά.

Και τούτο γιατί κάπου τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί ο καλός ο τρόπος, η καλή αντιμετώπιση, η σχέση που τόσα χρόνια κυριαρχούσε στην μεγάλη μας Ναυτική Οικογένεια.

Και πρέπει να αποκατασταθεί. Οι τρόποι υπάρχουν. Όλοι τους γνωρίζουμε και αυτό δεν θα επιβαρύνει το Βudget ( το καινούργιο φρούτο που λέγαμε) που τόσο συχνά αναφέρεται στη δύσκολη και στρυφνή εποχή μας.

Ε. ΚΟΥΖΙΛΟΣ