ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΛΑΧΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΠΙΤΑΣ 2009

Σεβασμιότατε,

Κύριε Αντιπρόεδρε της Βουλής των Ελλήνων,

Κύριε Υφυπουργέ,

Κύριοι Βουλευτές,

Κύριοι Γενικοί Γραμματείς του ΥΕΝ,

Kύριε Εκπρόσωπε του Αρχηγού ΓΕΝ,

Κύριε Αρχηγέ του Λιμενικού Σώματος,

Κύριε Νομάρχα,

Κύριε Αντιδήμαρχε,

 Κύριε Αντιπρόεδρε του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού,

Κυρία εκπρόσωπε της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ,

Κύριε Πρόεδρε του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος,

Κύριε Πρόεδρε της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και κύριοι Πρόεδροι των υπολοίπων Εφοπλιστικών Ενώσεων,

Κύριε Γενικέ Γραμματέα της ΠΝΟ και Κύριοι συνάδελφοι των άλλων σωματείων,

Κύριοι Πρόεδροι Φορέων και Οργανισμών,

Κυρίες και Κύριοι προσκεκλημένοι,

Αγαπητές συναδέλφισσες και αγαπητοί συνάδελφοι,

Οι Πλοίαρχοι πάσης τάξεως, η Διοίκηση της Ενώσεώς μας και εγώ προσωπικά, σας ευχαριστούμε για την χαρά και την τιμή που μας δίνετε να σας έχουμε σήμερα κοντά μας στην καθιερωμένη γιορτή της Ενώσεώς μας για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας και τις βραβεύσεις των συναδέλφων μας.

Πριν όμως ξεκινήσω την ομιλία μου θεωρώ υποχρέωση μου να αναφερθώ στην πρόσφατη τραγωδία που βιώνει ο αγαπητός σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή κοινότητα πλοιοκτήτης κύριος Παναγόπουλος. Αναμφισβήτητα ο κ.Περικλής Παναγόπουλος είναι ένας αξιόλογος επιχειρηματίας, αλλά αυτό που μετράει περισσότερο για εμάς τους εργαζόμενους, τους ναυτικούς, είναι η ποιότητα του σας άνθρωπος και σαν εργοδότης. Ένας άρχοντας της ναυτιλίας, ένθερμος υποστηρικτής της Ελληνικής σημαίας και των Ελλήνων ναυτικών. Ειλικρινά ευχόμαστε η περιπέτειά του αυτή να λήξει αισίως το συντομότερο και να επιστρέψει στην οικογένειά του αλλά και στους εργαζόμενους του που τον χρειάζονται.

Για μια ακόμα χρονιά σας υποδεχόμεθα στην φιλόξενη αίθουσα του ΟΛΠ, η οποία ευγενικά μας παραχωρήθηκε από την διοίκηση και τους ευχαριστούμε θερμά.

Η παρουσία όμως όλων μας, δείχνει ότι ο χώρος είναι μικρός για να φιλοξενήσει μια τέτοια εκδήλωση. Η αναγκαιότητα για κάτι μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο για την πόλη μας είναι προφανής.

Περιμένουμε κι εμείς την ολοκλήρωση των προγραμματισμένων έργων, την κατασκευή του σύγχρονου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου που θα διακοσμήσει τον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας. Επίσης τάχιστα να επιστρέψουν και τα «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ» γιατί εδώ είναι η παραδοσιακή θέση τους.

                Δεν είναι δυνατόν να καμαρώνουμε για το ποιοτικό και ποσοτικό μέγεθος της Ελληνικής Ναυτιλίας και να μιλάμε για Maritime Cluster στον Πειραιά, χωρίς την ύπαρξη αναλόγων υποδομών που να μπορούν να φιλοξενήσουν μια τέτοια μεγαλοπρεπή εκδήλωση σαν τα Ποσειδώνια.

Σε αυτή λοιπόν την γιορτή, εκτός από τις ευχές που θα ανταλλάξουμε για τον καινούργιο χρόνο, θα συναντήσουμε φίλους, συναδέλφους, συνεργάτες και διάφορους παράγοντες της Ναυτιλίας. Θα καταθέσουμε προβληματισμούς, επισημάνσεις και παρατηρήσεις, τόσο για τον χώρο των Πλοιάρχων πάσης τάξεως, αλλά και γενικότερα των Ναυτικών και της Ναυτιλίας.

Πρίν όμως αναφερθώ σ’αυτά, θεωρώ υποχρέωση να σας ζητήσω να κρατήσουμε 1 (ενός λεπτού) σιγή γι’αυτούς που χάθηκαν στους ωκεανούς, στις θάλασσες του κόσμου, πολλές φορές άδικα και αναίτια.

Θα έχουν πάντα μια θέση στις καρδιές όλων μας.

ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥΣ Η ΜΝΗΜΗ

Κυρίες και Κύριοι,

Φίλοι και Φίλες της Ένωσης Πλοιάρχων πάσης τάξεως και της Ναυτιλίας.

Και  αυτή τη χρονιά, η Εμπορική μας Ναυτιλία βρίσκεται επάξια στην υψηλότερη θέση της Παγκόσμιας κατάταξης από πλευράς αριθμού και ποιότητας πλοίων, της πλέον σύγχρονης τεχνολογίας και χαμηλού μέσου όρου ηλικίας.

Η Ελληνική σημαία κυματίζει περήφανη στα πέρατα του κόσμου. Το Ελληνικό πλοίο είναι καλοδεχούμενο παντού, αποδεκτό παγκοσμίως από τις επιθεωρήσεις λιμένων, τις  ναυλώτριες εταιρίες, τις πετρελαϊκές εταιρίες των οποίων όλοι γνωρίζουμε το πόσο αυστηρά είναι τα κριτήρια αξιολόγησης.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν νέα και υπερσύγχρονα πλοία, η πλειονότητα των οποίων θα φέρουν την Ελληνική σημαία, γιατί αυτή είναι που ταιριάζει στο ύψος της επένδυσης και στο παγκοσμίως αποδεκτό υψηλό επίπεδο διαχείρισης. Η θάλασσα είναι ο χώρος όπου ο Έλληνας μεγαλούργησε από αρχαιοτάτων χρόνων. Κράτησε ζωντανό τον πολιτισμό μας, τις ρίζες μας, την κουλτούρα μας και που μέσω της θάλασσας διέδωσε σ' ολόκληρο τον κόσμο. Η θάλασσα είναι συνυφασμένη με την εθνική μας ανεξαρτησία, πάντα συνδεδεμένη με την πρόοδο, την ευημερία και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας.

Η πρόσφατη χρηματοοικονομική κρίση που ταλανίζει την παγκόσμια οικονομία ήταν αδύνατο να μην επηρεάσει και τη Ναυτιλία.

Τις επιπτώσεις τις βλέπουμε και ευχόμαστε να μην είναι η κορυφή του παγόβουνου. Πιστεύουμε οτι η Ελληνική Ναυτιλία θα ξεπεράσει και αυτό το <<Τσουνάμι>>, όπως άλλωστε έχει ξαναγίνει και στο παρελθόν.

Φυσικά, όλοι γνωρίζουμε άλλες ναυτικές παραδοσιακές χώρες οι οποίες δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τα δύσκολα (κατά καιρούς) "μπουρίνια" της ναυτιλίας που αλλοιώθηκαν δραματικά ή χάθηκαν.

Το Ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο σε συνδυασμό με το φιλότιμο, το μεράκι και την αγάπη του Έλληνα ναυτικού για το επάγγελμα του, για το βαπόρι του, θα βοηθήσουν και πάλι για την έξοδο και από αυτή τη φουρτούνα.

Στο σημείο αυτό πρέπει να χτυπήσουμε ένα καμπανάκι για όσους τυχόν σκεφτούν με τη νοοτροπία του "budget", ότι ο Έλληνας αξιωματικός (συγκρινόμενος με άλλους) είναι ακριβός λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης.

Κύριοι, ας γίνουν τα λάθη του παρελθόντος δίδαγμα και παράδειγμα προς αποφυγή για το μέλλον. Έχει γίνει αγώνας για να αποκτήσει και πάλι το επάγγελμά μας λίγη απο την αίγλη που είχε κάποτε. Έχει γίνει τεράστια προσπάθεια για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Έχουμε συμμετάσχει σε Ημερίδες σε όλη την Ελλάδα, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και πιστεύουμε οτι αυτή η προσπάθεια άρχισε να αποδίδει καρπούς. Εφέτος έχουμε πληρότητα 100% στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

Το αίσθημα που έχουμε είναι οτι οι νέοι σπουδαστές δεν είναι ευκαιριακοί, δεν είναι κατά λάθος, αλλά είναι νέοι με όραμα να σταδιοδρομήσουν στη μεγάλη Ελληνική Ναυτιλία.

Εάν για άλλη μια φορά τους <<σκοτώσουν>> κάποιοι το δικαίωμα να ελπίζουν σε μια αξιοπρεπή καριέρα, τότε το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφικό και η κατάσταση μή αναστρέψιμη. Τη δεκαετία του ΄80 ζήσαμε ένα διωγμό των Ελλήνων από τα πλοία, ας μην τον ξαναβιώσουμε.

O Έλληνας Πλοίαρχος, ο Έλληνας Ναυτικός έχει τη θάλασσα στο αίμα του, είναι μέσα στο DNA του και κληρονομείται από γενιά σε γενιά.

Οι σύγχρονες γνώσεις, η ναυτοσύνη, το φιλότιμο, η παράδοση είναι τα συστατικά που κρατούν τον Έλληνα στην πρώτη θέση παγκοσμίως.

Αλλά αυτή η παράδοση, που είναι κληρονομιά και υποχρέωση όλων μας, πρέπει να συνεχιστεί.

Και θα συνεχιστεί μόνο με ένα τρόπο: Να έρθουν οι νέοι στο ναυτικό επάγγελμα, να αγαπήσουν τη θάλασσα και να σταδιοδρομήσουν ούτως ώστε να πάρουν τη σκυτάλη από τους προκατόχους τους και να συνεχιστεί η πρωτοπορία μας αυτή στο μέλλον.

Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να συμβάλλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες και φορείς, η Πολιτεία, οι Πλοιοκτήτες, οι Ενώσεις.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών το πρόβλημα της έλλειψης αξιωματικών  και της ανάγκης προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα διογκώθηκε.

Υπάρχει βασική έλλειψη  ενημέρωσης σχετικά με τον ναυτιλιακό κλάδο και αυτό λειτουργεί ως τροχοπέδη στην απόφαση των νέων για να ακολουθήσουν μια θαλασσινή καριέρα που είναι ιδιαίτερη, ξεχωριστή, με προοπτική και σίγουρα ανάλογες απολαβές.

                Πώς όμως να έλθει ο νέος στη θάλασσα όταν, εκτός των άλλων, γίνεται μάρτυρας καταστάσεων που σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια ;

Έτσι βλέπουμε μερικά, ευτυχώς, ΜΜΕ  με την παραμικρή ευκαιρία, είτε ναυτικού ατυχήματος ή ατυχούς ναυτικού περιστατικού να μεγεθύνουν και να διογκώνουν τις καταστάσεις με τελικό αποδέκτη και φταίχτη τον Πλοίαρχο.  Και δεν είναι μόνο αυτό, αν σκεφτεί κανείς τη ζημιά που διαπράττουν όταν απερίσκεπτα και χωρίς τις κατάλληλες πληροφορίες καλούν πρoς ενημέρωση άτομα που αντί να ενημερώσουν υπεύθυνα την κοινή γνώμη την αποπροσανατολίζουν, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται τεράστιες "σκιές" που αφορούν κυρίως την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

                Η ματαιοδοξία που διακατέχει ορισμένους για δημοσιότητα είναι αρκετά επικίνδυνη για να καταστρέψει πολλά, όπως τη διαδρομή και τη συνεισφορά αξιόλογων συναδέλφων που είχαν μια πολύχρονη σχέση με τη θάλασσα, με το πλοίο, με τη Ναυτιλία και τους ανθρώπους της.

                Δεν ζητήσαμε ποτέ επαίνους ή επιβραβεύσεις για τις διασώσεις που έχουμε φέρει επιτυχώς σε πέρας, ούτε για τους τραυματίες και τις εγκύους που μέσα στο καταχείμωνο (και όχι μόνο) έχουν μεταφερθεί με μεγάλους κινδύνους και προσωπικό ρίσκο των Πλοιάρχων, Αξιωματικών και πληρωμάτων. Ούτε για το οτι καθημερινά εξασφαλίζουμε την επικοινωνία στα "αλίμανα" νησιά μας.

Ούτε καν, για τη γενική συνεισφορά μας στην οικονομία αυτού του τόπου. Αλλά δεν θα δεχθούμε όμως (και από κανένα) τον αναθεματισμό, τον μηδενισμό και τη λάσπη.

                Απο κανένα και κυρίως απο ανθρώπους που με την κάθε δεδομένη ευκαιρία προσπαθούν να καρπωθούν ένα κομμάτι "δόξας" βγάζοντας χολή και βιώματα δικά τους.

                Η προσφορά των Ελλήνων Πλοιάρχων, Αξιωματικών και πληρωμάτων γενικότερα, ήταν, είναι και θα είναι μεγάλη.

Ας μη ξεχνάμε, κυρίες και κύριοι, ότι η Ναυτιλία μας είναι η Εθνική Βιομηχανία της χώρας και ταυτόχρονα η μόνη διεθνής βιομηχανία παγκοσμίως γνωστή, ποιοτικά και ποσοτικά.

Αυτό που πρέπει να σημειώσουμε και αυτό που βοήθησε τα μέγιστα στην Εμπορική Ναυτιλία είναι ο Ναυτικός κόσμος, ο οποίος έχει να επιδείξει όχι μόνο ισχυρή οικονομική συμβολή στην ανάπτυξη του τόπου μας, αλλά και έντονη κοινωνική, πολιτισμική και ανθρωπιστική προσφορά.

Είναι κοινή πεποίθηση οτι η Ναυτιλία αποτελεί Εθνικό Κεφάλαιο. Συμμετέχει δυναμικά στην οικονομία και προσφέρει ποικιλότροπα στη χώρα. Είναι ο πιο εξωστρεφής κλάδος της οικονομίας, υπηρετεί το διεθνές εμπόριο, φέρνει πολύτιμο συνάλλαγμα και απασχολεί δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους της ναυτιλίας σε ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα.

Έχουμε και φέτος τη χαρά να έχουμε κοντά μας πολυάριθμη αντιπροσωπεία από τις Ακαδημίες της χώρας μας.

Με συγκίνηση τους καλωσορίζουμε στην μεγάλη οικογένεια των Πλοιάρχων πάσης τάξεως.

Αγαπητοί Δόκιμοι,

                Το επάγγελμα που επιλέξατε είναι ένα επάγγελμα διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Έχει μεγάλες απαιτήσεις και υποχρεώσεις. Είναι σύγχρονο και απαιτεί γνώσεις.

Θέλει πείσμα, λεβεντιά και καρδιά και δείξατε ότι τα έχετε με αυτή την επιλογή σας.

Πρέπει να ξέρετε ότι ο χώρος που επιλέξατε για να σταδιοδρομήσετε θέλει ξεχωριστό ήθος, σεβασμό και γνώσεις. Εκτός από τις γνώσεις που οι καθηγητές σας θα σας διδάξουν, θα καλλιεργήσετε το θάρρος, την οξυδέρκεια, το ήθος, την υπερηφάνεια και την αποφασιστικότητα, ώστε όταν αποφοιτήσετε και αναλάβετε τα καθήκοντά σας να είστε άξιοι συνεχιστές του κλάδου μας.

Εδώ, η Πολιτεία καλείται να συμβάλλει με ρεαλισμό και αποφασιστικότητα. Να δώσει πραγματικά κίνητρα ώστε ο νέος να πάρει την απόφαση και να γίνει μέλος της μεγάλης οικογένειας των Πλοιάρχων, μέλος της μεγάλης Ελληνικής Ναυτικής οικογένειας. Τα μέτρα αυτά πρέπει να είναι γενναία, θαρραλέα και αποφασιστικά.

Να ολοκληρώσει το σύνολο της νομοθεσίας με κύριους άξονες τον κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, τον κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, τους Κανονισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας Πλοίων, τα κείμενα των Συλλογικών Συμβάσεων, με κατεύθυνση την αναζήτηση και τον καταλογισμό ευθυνών όχι πια μόνιμα και αδιάκριτα στον Πλοίαρχο.

Να προχωρήσει η Πολιτεία στην θεσμοθέτηση ενός συστήματος κοινωνικής κάλυψης που θα εξασφαλίζει στους ναυτικούς και τις οικογένειές τους παροχές και κοινωνικές καλύψεις ανάλογες με τις εισφορές και την εν γένει προσφορά τους. Δηλαδη να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα κράτη.

Να προχωρήσει σε μια συνολική αναβάθμιση της κοινωνικής θέσης των ναυτικών.

Να φροντίσουμε να δώσουμε στο νεαρό δόκιμο τις σύγχρονες υλικοτεχνικές υποδομές, τον σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σημερινών υπερσύγχρονων πλοίων.

Οι Ακαδημίες να διατηρήσουν το ναυτικό χαρακτήρα τους.

Να του δώσουμε σωστούς (μόνιμους και οχι ωρομίσθιους) και σωστά αμοιβόμενους ναυτοδιδάσκαλους καθηγητές που θα του διδάξουν μαθήματα και ειδικές γνώσεις. Και πρώτα απ’όλα, εντιμότητα, θάρρος, υπερηφάνεια, σεβασμό και πειθαρχία.

Να του δώσουμε καλύτερη προοπτική, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του τίτλου, κοινωνική καταξίωση.

Καλωσορίζω λοιπόν τον νεαρό σπουδαστή δόκιμο, αυριανό συνάδελφο και του ευχόμαστε όλοι μας καλή πρόοδο.

Και τον διαβεβαιώνουμε, ότι όλοι μας θα είμαστε δίπλα του σε όλες τις δυσκολίες της επαγγελματικής του ζωής και όχι μόνο.

Συνάδελφε Πλοίαρχε πάσης τάξεως,

                Εσύ που είσαι σήμερα μαζί μας και εσύ που ταξιδεύεις, τα προβλήματά μας είναι πολλά και ποικίλα. Οι ευθύνες μας πολλές και μεγάλες.

Πάντα όμως, σύμφωνα με τις γνώσεις μας, τις ικανότητες μας, την ιστορία μας, συνεχίζουμε την πορεία μας.

                Με όπλα την μαζικότητά μας, την αλληλεγγύη μας, την αποδεδειγμένη ικανότητά μας, την πολύχρονη πείρα μας, την αδιαπραγμάτευτη ισχύ και δύναμή μας, θα συνεχίσουμε την πορεία μας. Αυτή που μας έχει κάνει μοναδικούς και περιζήτητους.

Συνάδελφε Πλοίαρχε πάσης τάξεως,

                Θεωρούμε σαν ΠΕΠΕΝ ότι είναι υποχρέωσή όλων μας, η ανάγκη ενός διευρυμένου ρόλου, τέτοιου, που οι αγώνες του να ξεπερνούν το στενό διεκδικητικό εισοδηματικό πλαίσιο, αλλά να παρεμβαίνουμε αποφασιστικά και σε θέματα που αφορούν το μέλλον το δικό μας και των παιδιών  μας.

                Πιστεύουμε και υποστηρίζουμε ότι ο διάλογος είναι το αναγκαίο εργαλείο ώστε όχι μόνο να διαμορφώνονται συμφωνίες αλλά και να διαπιστώνονται διαφωνίες οι οποίες πάντα θα βρίσκουν τη λύση τους και το σωστό δρόμο.

Εξ άλλου ο διάλογος και η συμμετοχή μας σ’αυτόν, δεν μας αποκλείει από κάθε άλλη ενέργεια, όπως άλλωστε έχει γίνει αρκετές φορές με κινητοποιήσεις όπου συμμετείχαμε για την διεκδίκηση δικαίων αιτημάτων των συναδέλφων μας.

Τα πάγια αιτήματά μας για την απασχόληση και την βελτίωση των συνθηκών εργασίας, το εφ’άπαξ, το συνταξιοδοτικό και η εξισορρόπηση της φορολογίας των συνταξιούχων συναδέλφων όπως των εν ενεργεία, παραμένουν και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε γι’αυτά.

Η ποιοτική εκπαίδευση στις ΑΕΝ όπως και του ΚΕΣΕΝ  είναι ο κύριος στόχος μας.

Η αναβάθμιση των ΑΕΝ και η ένταξή τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι απαίτηση των καιρών.

 Ειναι αδιανόητο  να είναι επιπέδου ΤΕΙ μόνο το καταληκτικό δίπλωμα και όχι και τα προηγούμενα. (Δηλαδή του Πλοιάρχου Γ’ και Πλοιάρχου Β’).

Στο ΚΕΣΕΝ να δοθεί μόνιμη λύση στο κτιριακό πρόβλημα είτε επισκευάζοντας σωστά το υπάρχον κτίριο ή με μεταφορά σε άλλο κρατικό κτίριο.

Βέβαια αν ήταν τα μοναδικά προβλήματά μας αυτά θα ήμασταν ευτυχείς. Άλλωστε ο Πλοίαρχος είναι μαθημένος να αγωνίζεται και ν’ανταπεξέρχεται στις δυσκολίες.

Ένα θέμα το οποίο είναι φλέγον και απασχολεί έντονα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα χωρίς να έχουμε δεί έως τώρα λύση, είναι η απαράδεκτη ποινικοποίηση του Ναυτικού Επαγγέλματος.

Η ποινικοποίηση ενεργειών σε περιπτώσεις ατυχηματικής ρύπανσης  που έχει σαν αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται οι ναυτικοί σαν κοινοί εγκληματίες μόνο ζημιά προκαλεί. Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις άλλες ναυτικές χώρες, παγκοσμίως, με την αντιμετώπιση αυτή αποτρέπεται η προσέλκυση των νέων στο χώρο μας, οδεύοντας προς τη συρρίκνωση της ναυτιλίας με τα γνωστά σ’όλους αποτελέσματα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η ποινικοποίηση αυτή θίγει τα ανθρώπινα δικαιώματα των ναυτικών και αφήνει απροστάτευτο το ναυτικό επάγγελμα.

Για άλλη μια φορά θα τονίσουμε ότι ο Έλληνας Πλοίαρχος, ο Έλληνας Αξιωματικός έχει επαγγελματική αξιοπρέπεια, ήθος και ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος και ειδικά του θαλασσίου.

 To άλλο θέμα που απασχολεί Πλοιάρχους-πληρώματα, αλλά και την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα έντονα τον τελευταίο χρόνο, είναι η έξαρση των πειρατικών επιθέσεων στην περιοχή του Κόλπου του Άντεν.

Εκεί πλέον η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο.  Τα υπάρχοντα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή είναι ανεπαρκή για να διασφαλίσουν τον διάπλου της περιοχής αυτού του σημαντικότατου διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου απ’όπου διέρχονται 20.000 πλοία ετησίως.

Έχουμε πειρατικές επιθέσεις σχεδόν σε καθημερινή βάση, σε πλοία ανεξαρτήτου τύπου και σημαίας κρατώντας πλοία και πληρώματα με σκοπό όχι να κλέψουν και να φύγουν, αλλά να απαιτήσουν λύτρα για την απελευθέρωση πλοίων και ομήρων. Οι πειρατές πλέον λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτοι και σίγουρα ατιμώρητοι, αφού σε κάποιες περιπτώσεις όπου συνελήφθησαν πειρατές από πλοία της συμμαχικής δύναμης, αφοπλίστηκαν και έτσι απλά αφέθησαν ελεύθεροι.

Η Διεθνής Ναυτιλιακή Κοινότητα με τις πιέσεις προς τις Κυβερνήσεις έχει καταφέρει να αυξηθεί η στρατιωτική δύναμη στην περιοχή , αλλά και αυτό το μέτρο κρίνεται ανεπαρκές.

Εάν δεν υπάρξει δυναμική αντιμετώπιση των πειρατών και δεν χρησιμοποιηθεί κάθε δυνατό μέσο διάλυσης τόσο των ταχυπλόων σκαφών, όσο και των μητρικών σκαφών ανεφοδιασμού που χρησιμοποιούν, λυπάμαι που το λέω αλλά δυστυχώς αποτελέσματα δεν θα υπάρξουν.

Εμείς ζητάμε να είναι ουσιαστική και αποτελεσματική η παρουσία των δυνάμεων αυτών. Έτσι, που να σταματήσουν να κινδυνεύουν τα διαπλέοντα πλοία και οι συνάδελφοι μας όλων των Εθνικοτήτων.  

Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης κάποιες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ήδη αποφεύγουν το πέρασμα αυτό που θεωρείται ο κόμβος μεταξύ Ευρώπης – Ασίας, στέλνοντας τα πλοία τους να κάνουν το γύρο της Αφρικής.

Η κίνηση αυτή αυξάνει τις πλεύσιμες ημέρες του ταξιδιού και θα επιφέρει τις ανάλογες επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, αυξάνοντας τις τιμές των καυσίμων, ναύλων και των μεταφερομένων αγαθών. Και φυσικά, το όλο πρόσθετο κόστος θα μετακυλήσει στον καταναλωτή.

Στην παρούσα κατάσταση, μοιάζει εφιάλτης για την παγκόσμια οικονομία, ειδικά σε δύσκολες ημέρες όπως αυτές που διανύουμε τώρα.

Έχουμε βαρεθεί να ακούμε ρητορικά ευχολόγια. Κινδυνεύουν καθημερινά ανθρώπινες ζωές και περιουσίες.

Αυτοί οι άνθρωποι που ταξιδεύουν τα πλοία και κινδυνεύουν για να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους έχουν οικογένειες πίσω στις πατρίδες τους και πρέπει να γυρίσουν πίσω σώοι και αβλαβείς. Αυτοί οι άνθρωποι προσφέρουν στην Εθνική αλλά και στην παγκόσμια οικονομία τα μέγιστα.

Συνάδελφοι, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι πάντα θα προσπαθούμε για το καλύτερο με τη δική σας συμμετοχή και βοήθεια, την οποία θεωρώ δεδομένη.

                Θα προσπαθήσουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ να ακολουθήσουμε μια πορεία συνεχούς διαλόγου, μια πορεία διαρκούς προσπάθειας αμφίδρομης πληροφόρησης και ανταλλαγής απόψεων, αλλά και με τους αλληλοεξαρτώμενους φορείς, μέσα από την οποία θα παλέψουμε συλλογικά.

Έτσι ώστε, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ να έχουμε τον κλάδο και την Ένωσή μας στη θέση που της αξίζει τόσο στη ναυτιλία μας όσο και στη χώρα μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, Κυρίες και Κύριοι,

                Ευχόμαστε η καινούργια χρονιά να είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Να είναι η χρονιά που θα δώσει στην Ελλάδα, στη Ναυτιλία, στα λιμάνια μας, καινούργιο πρόσωπο. Να γίνουμε πιο δυνατοί στην Ευρώπη, στον κόσμο.

Να είναι  η νέα χρονιά πιο Ειρηνική και η Ειρήνη να επικρατήσει στο κόσμο.

Οι συνάδελφοι που ταξιδεύουν να έχουν τον Άγιο Νικόλα πάντα μαζί τους, να τους προστατεύει και να γυρίσουν και πάλι υγιείς στα σπίτια τους.

Κυρίες και κύριοι, Αγαπητοί συνάδελφοι

Σας ευχαριστώ όλους σας.