“Ανανεώνω την έκκλησή μου προς τις κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, ορίζοντας επίσημα τους Ναυτικούς και τους ανθρώπους της Ναυτιλίας ως “key workers”, διασφαλίζοντας ασφαλείς αλλαγές πληρωμάτων, εφαρμόζοντας καθιερωμένα πρωτόκολλα και επιτρέποντας να γίνονται οι αλλαγές πληρωμάτων σε όλα τα πλοία”
Είναι ένα μέρος από το μήνυμα του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, κ. Αντόνιο Γκουντέρες για την Παγκόσμια ημέρα Ναυτιλίας 2021, το οποίο μεταξύ άλλων δείχνει σε όλη την έκτασή του το παγκόσμιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των πλοίων όλων των εθνικοτήτων.
Η πανδημία του COVID-19, που βιώνουμε μέχρι σήμερα, ανέδειξε σε υπερθετικό βαθμό την αδιάλειπτη προσφορά και τον επαγγελματισμό των Ναυτικών, Ελλήνων και αλλοδαπών, και τo σπουδαίο κοινωνικό και εμπορικό έργο που συνεχίζουν να επιτελούν μέχρι σήμερα, κάτω από αντίξοες υγειονομικές συνθήκες, υπηρετώντας τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.
Βασικά αγαθά ζωτικής σημασίας, ιατρικές προμήθειες, εμπορεύματα και ανθρώπινο δυναμικό, διακινήθηκαν μέσω θαλάσσης, με υψηλή ασφάλεια, κάτω από δύσκολες πολλές φορές συνθήκες, σε όλα τα λιμάνια του κόσμου, χωρίς να διακοπεί η ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Αποδεικνύοντας έτσι, για μια ακόμη φορά ότι το πλοίο είναι και παραμένει το πιο ασφαλές μέσο, έχοντας επίσης και το πιο ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον, ακόμα και σε δύσκολες περιόδους όπως αυτή της πανδημίας.
Παράλληλα ο COVID-19, έφερε στην επικαιρότητα και την ανθρωπιστική κρίση που βίωσαν αυτοί οι “ήρωες”, όπως πολλές εθνικές κυβερνήσεις τους ανακήρυξαν, καθώς πολλοί από αυτούς παρέμειναν και κάποιοι παραμένουν ακόμη, ακινητοποιημένοι εν πλω, αδυνατώντας να κατέβουν από τα πλοία που εργάζονται για πολλούς μήνες.
Ένα βασικό ζήτημα το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως και με σοβαρότητα, σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να διασφαλιστεί σε όλους τους Ναυτικούς, ανεξαρτήτως εθνικότητας, το δικαίωμα να μπορούν να πραγματοποιούν ασφαλείς αλλαγές πληρώματος, σε όποιο σημείο του πλανήτη και εάν βρίσκονται!
Όμως και εδώ, όπως σε όλα τα νομίσματα, υπάρχουν δύο όψεις.
«Η Ναυτιλία και εν προκειμένω τα ναυτικά επαγγέλματα έχουν τεράστια δυνατότητα απασχόλησης σε σχέση με οποιαδήποτε άλλο επάγγελμα και οικονομικές προοπτικές παραπάνω από εντυπωσιακές, και από εκεί και μετά, αυτός που θα πάει στη θάλασσα αποκτά εξωστρέφεια, γίνεται πολίτης του κόσμου και οι εμπειρίες που αποκτά είναι πολύτιμες σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, είτε παραμείνει στη θάλασσα, είτε κάποια στιγμή βγει στη στεριά εντός ή εκτός Ελλάδας», όπως είχε πει σε μια συνέντευξή του ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης.
Η Ναυτιλία είναι ο φορέας μετακίνησης των περισσότερων εμπορευμάτων και αγαθών, στο σύγχρονο μεταλλασσόμενο βιομηχανικό πλαίσιο των ημερών μας ήταν και παραμένει ο πιο φιλικός στο περιβάλλον τρόπος μεταφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κίνητρα υπάρχουν πολλά, το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με τη Ναυτιλία. Τα πλοία έχουν εκσυγχρονιστεί, το ίδιο και οι Ναυτικοί μας, έχουμε πλέον εισέλθει στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, και είμαστε ήδη στην ψηφιακή εποχή.
Η ζήτηση Ναυτικών υψηλής κατάρτισης και δεξιοτήτων είναι μεγάλη, οι ελλείψεις σε προσωπικό αυξημένες και είναι επιτακτικό να προσφέρεται η ανάλογη υψηλή εκπαίδευση και κατάρτιση.
Η διεθνής Ναυτιλία αναμένεται το 2026 να βρεθεί αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη έλλειψη σε αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού (Πλοιάρχους και Μηχανικούς), σύμφωνα με τη νέα έκθεση Manning Annual Review and Forecast του οίκου αναλύσεων Drewry.
Οι νέοι έχουν έλλειψη πληροφόρησης και είναι απρόθυμοι να επιλέξουν στις σπουδές τους τα ναυτικά επαγγέλματα, αυτό οφείλεται επίσης σε ένα μεγάλο βαθμό στο ότι, τόσο τα κίνητρα, όσο και τα διαχρονικά προβλήματα, παραμένουν ακόμα άλυτα.
Εξαίρεση ίσως αποτελεί το γεγονός ότι την τελευταία 10ετία η γυναικεία παρουσία είναι πιο έντονη, στο μέχρι πρότινος άκρως ανδροκρατούμενο και πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον των πλοίων, οι οποίες όμως και πάλι δεν αντιμετωπίζονται δίκαια.
Απαιτείται λοιπόν από όλους, πολιτεία και φορείς να γίνει σοβαρή δουλειά, σε πολλά επίπεδα, προκειμένου το Ναυτικό επάγγελμα να προσελκύσει στις τάξεις του περισσότερους νέες και νέους Ναυτικούς.
Χρειάζεται εν συναίσθηση και ενιαία εθνική στρατηγική που θα στηρίξει τη Ναυτιλία μας, και αναβαθμισμένη εκπαίδευση που θα αναδείξει τους έμπειρους και άξιους Ναυτικούς μας, όλων των ειδικοτήτων.
Γι’ αυτά αγωνιούμε, γι’ αυτά παλεύουμε και μαχητικά διεκδικούμε από τις επάλξεις της Π.Ε.Π.Ε.Ν, αλλά και μέσα από την Π.Ν.Ο.
Όχι μόνο για το κάτι παραπάνω στο εισόδημά μας, αλλά για το μέλλον των Ναυτικών μας, της Ναυτιλίας, των Ελλήνων, της Πατρίδας μας!
Χρειάζονται δράσεις από τους Έλληνες και για τους Έλληνες.
Όχι άλλη μια ευκαιρία χαμένη, μπορούμε τα καλύτερα και το αξίζουμε!
Cpt. Μανώλης Τσικαλάκης
Πρόεδρος Π.Ε.Π.Ε.Ν