Πλοίαρχος Γιάννης Σιγάλας: Το επάγγελμα του ναυτικού είναι λειτούργημα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ - 29/05/2025

Πλοίαρχος Γιάννης Σιγάλας: Το επάγγελμα του ναυτικού είναι λειτούργημα

Τρεις δεκαετίες δεν είναι λίγες και τα περιστατικά, ιδίως τα έκτακτα, που έχει ζήσει εν πλω είναι πολύ περισσότερα από όσα μετριούνται στα δάχτυλα των δύο χεριών.

Το να είσαι ναυτικός, και ακόμη περισσότερο πλοίαρχος, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Έχεις την καθημερινή ευθύνη της ασφάλειας τόσο του πληρώματος όσο και των επιβατών, χειμώνα - καλοκαίρι, όποιες συνθήκες και αν επικρατούν. Δικαιολογημένα, ο Γιάννης Σιγάλας, γιος ναυτικού και πλοίαρχος της Attica Group, δηλώνει πως, ύστερα από τριάντα χρόνια στον χώρο, «το επάγγελμα του ναυτικού είναι λειτούργημα και είμαι περήφανος που το υπηρετώ».

Τρεις δεκαετίες δεν είναι λίγες και τα περιστατικά, ιδίως τα έκτακτα, που έχει ζήσει εν πλω είναι πολύ περισσότερα από όσα μετριούνται στα δάχτυλα των δύο χεριών. Αυτά, όμως, που δεν πρόκειται να ξεχάσει ποτέ, όπως λέει, είναι δύο γέννες που έχουν συμβεί κατά τη διάρκεια ταξιδιού. «Ειδικά τη δεύτερη γέννα, η οποία είναι και η πιο πρόσφατη, την έζησα σε όλη την εξέλιξή της από την αρχή ως το τέλος», σχολιάζει.

Ο κ. Σιγάλας μάς περιέγραψε αναλυτικά τη διαδικασία που ακολούθησε, από την επικοινωνία με τη γυναικολόγο της εγκυμονούσας μέχρι την ενημέρωση των πλησιέστερων λιμανιών και του Θαλάμου Επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και τη μετατροπή της καμπίνας της κοπέλας σε μικρό… μαιευτήριο. «Το πρώτο μου μέλημα ήταν να μην πανικοβληθεί η εγκυμονούσα, όσο αυτό ήταν δυνατόν, γνωρίζοντας ότι θα την ξεγεννήσει ο πλοίαρχος. Ήμουν πολύ ήρεμος και ευτυχώς το μετέδωσα και στην κοπέλα. Με την άριστη, λοιπόν, καθοδήγηση της ιατρού καταφέραμε να φέρουμε στον κόσμο ένα υγιέστατο κοριτσάκι», θυμάται.

Από τότε, ο πλοίαρχος είναι σε συνεχή επικοινωνία με την οικογένεια και, αν και δεν κατάφερε να βρεθεί στη βάπτιση και να γίνει ανάδοχος, η μικρή τον αποκαλεί «νονό». Ο ίδιος, από την πλευρά του, τη θεωρεί το τυχερό του βαφτιστήρι.

Εκτός από αυτό το περιστατικό, όμως, θυμάται έντονα και άλλο ένα: Τη διακομιδή ενός παιδιού 8 χρονών από την Τήλο, το οποίο είχε τραυματιστεί σοβαρά στο κεφάλι. Οι άνεμοι ήταν δυνατοί εκείνο το βράδυ, οπότε δεν μπορούσε να πετάξει ελικόπτερο για τη διακομιδή. Έτσι το πλοίο της Blue Star Ferries, με πλοίαρχο τον κ. Σιγάλα, ανέλαβε να μεταφέρει με ασφάλεια το παιδί στην Κω, απ’ όπου θα μεταφερόταν με C-130 σε νοσοκομείο της Κρήτης. «Σε κάθε περίπτωση, ο πλοίαρχος οφείλει να μένει ψύχραιμος και αυτή την ψυχραιμία οφείλει να τη μεταφέρει και στο πλήρωμα του ώστε να αισθάνονται ασφαλείς και σίγουροι», σημείωσε ο πλοίαρχος.

 

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του Γιώργου Σιγάλα, πλοιάρχου της Blue Star Ferries, στο Newsbomb.gr:

 

Κύριε Σιγάλα, είστε πλοίαρχος στην Blue Star Ferries. Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας ώθησαν στην επαγγελματική σας επιλογή και πώς αισθάνεστε σήμερα γι’ αυτή;

Κατάγομαι από τη Σαντορίνη και μεγάλωσα στον Πειραιά. Από μικρός ο πατέρας μου, που ήταν ναυτικός, με έπαιρνε μαζί του σε πολλά ταξίδια. Αυτό με έκανε να αγαπήσω τη θάλασσα και τα πλοία. Έπειτα από περίπου 30 χρόνια στον χώρο της ναυτιλίας, πιστεύω ότι το επάγγελμα του ναυτικού είναι λειτούργημα και είμαι περήφανος που το υπηρετώ.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και κυρίως τους χειμερινούς μήνες;

Η δουλειά του ναυτικού είναι μία καθημερινή πρόκληση. Πρέπει να μεταφέρουμε με ασφάλεια τους επιβάτες στον προορισμό τους, πολλές φορές σε ιδιαίτερα αντίξοες καιρικές συνθήκες. Η άσχημη κατάσταση των λιμανιών και οι κακές καιρικές συνθήκες, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, δυσκολεύουν το έργο κάθε πλοιάρχου και κάθε πληρώματος, επειδή πρέπει να αποβιβάσουμε και να επιβιβάσουμε κόσμο και οχήματα με ασφάλεια πάνω από όλα.

Όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει κάποιο περιστατικό που ζήσατε και σας έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη; Αν ναι, πώς το διαχειριστήκατε;

Τα περιστατικά τα οποία δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου είναι οι δύο γέννες που έχουν συμβεί εντός του πλοίου κατά τη διάρκεια ταξιδιού.

Ειδικά η δεύτερη γέννα, η οποία είναι και η πιο πρόσφατη, την έζησα σε όλη την εξέλιξή της, από την αρχή ως το τέλος. Είχαμε αναχωρήσει συγκεκριμένα, από Αστυπάλαια για Πειραιά και περίπου 1,5 ώρα μετά, ειδοποιήθηκα από τον Ύπαρχο ότι μία εγκυμονούσα επιβάτης που είχε επιβιβαστεί από την Κάλυμνο, είχε αφόρητους πόνους ενώ είχαν «σπάσει τα νερά». Άμεσα έγινε ανακοίνωση για το αν υπάρχει ιατρός στο πλοίο αλλά δεν εμφανίστηκε κανείς. Κατόπιν επικοινωνίας με την γυναικολόγο της εγκυμονούσας και υπό τις οδηγίες της, με διαβεβαίωσε ότι έχουν ξεκινήσει οι ωδίνες και βρισκόμασταν σε διαδικασία τοκετού.

Ειδοποιήθηκαν οι αρχές στα πλησιέστερα λιμάνια ( Νάξου - Πάρου) ωστόσο δεν ήταν δυνατή η έγκαιρη διακομιδή της, οπότε ο τοκετός έπρεπε να γίνει επί του πλοίου. Με την τηλεφωνική βοήθεια της γυναικολόγου, μετατρέψαμε την καμπίνα της κοπέλας σε μικρό μαιευτήριο. Στο φαρμακείο του πλοίου είχαμε όλα τα απαραίτητα εργαλεία που χρειαζόμασταν.

Μπήκαμε στην καμπίνα εγώ και η μητέρα της κοπέλας, ενώ έξω από αυτήν είχαμε μία ομάδα πληρώματος έτοιμη για οτιδήποτε χρειαστούμε. Το πρώτο μου μέλημα ήταν να μην πανικοβληθεί η εγκυμονούσα, όσο αυτό ήταν δυνατόν, καθώς γνώριζε ότι θα την ξεγεννήσει ο πλοίαρχος. Ήμουν πολύ ήρεμος και ευτυχώς το μετέδωσα και στην κοπέλα. Με την άριστη, λοιπόν, καθοδήγηση της ιατρού καταφέραμε να φέρουμε στον κόσμο ένα υγιέστατο κοριτσάκι.

Παράλληλα είχαμε ειδοποιήσει τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για έκτακτη προσέγγιση στο λιμένα της Σύρου ώστε να μεταβούν άμεσα στο νοσοκομείο το βρέφος και η μητέρα, όπως και έγινε.

Το να φέρνεις στη ζωή ένα βρέφος είναι η απόλυτη χαρά και ευτυχία. Είναι η κορύφωση της ζωής. Όταν βγήκε το παιδί, έκοψα τον ομφάλιο λώρο, το κράτησα στην αγκαλιά μου και το έδωσα στη μητέρα. Πολύ απλά δεν περιγράφεται με λόγια το συναίσθημα εκείνης της στιγμής.

Από τότε είμαι σε συνεχή επικοινωνία με την οικογένεια. Λόγω απουσίας μου στο εξωτερικό με το πλοίο δεν κατάφερα να παρευρεθώ στην βάπτιση και να γίνω ανάδοχος, όπως πολύ τιμητικά μου ζητήθηκε από την οικογένεια, ωστόσο η μικρή με αποκαλεί «νονό» και για εμένα είναι το τυχερό μου βαφτιστήρι! Σε κάθε μου προσέγγιση στη Κάλυμνο με περιμένει στο λιμάνι για να με χαιρετήσει και να της κορνάρω.

Όσο και αν τα πλοία είναι προγραμματισμένα να ακολουθούν καθορισμένα δρομολόγια, το απρόβλεπτο είναι μέρος του επαγγέλματός σας. Θυμάστε κάποιο έκτακτο περιστατικό κατά το οποίο κληθήκατε να αλλάξετε πορεία; Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια αυτών των περιστατικών, και πώς καταφέρατε να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας;

Κάποιες φορές τα πλοία θα χρειαστεί να παρεκκλίνουν του προγραμματισμένου δρομολογίου τους για διαφόρους σημαντικούς λόγους (διάσωση-διακομιδή κλπ.). Αυτό που θυμάμαι χαρακτηριστικά είναι ένα βράδυ που, λόγω των δυνατών ανέμων που επικρατούσαν, δεν μπορούσε να πετάξει ελικόπτερο ώστε να γίνει διακομιδή ενός οκτάχρονου παιδιού από την Τήλο, που είχε τραυματιστεί πολύ σοβαρά στο κεφάλι. Σε συνεννόηση πάντα με την εταιρεία και τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας παραλάβαμε το παιδί και πλεύσαμε πάση δυνάμει για το λιμάνι της Κω, όπου θα μεταφερόταν με C-130 σε νοσοκομείο της Κρήτης. Ευτυχώς το παιδί έφτασε έγκαιρα στην Κω, από όπου διεκομίσθη. Κατόπιν ακολουθήσαμε το προγραμματισμένο μας δρομολόγιο.

Σε κάθε περίπτωση ο πλοίαρχος οφείλει να μένει ψύχραιμος και αυτή τη ψυχραιμία πρέπει να τη μεταφέρει και στο πλήρωμα του ώστε όλοι να αισθάνονται ασφαλείς και σίγουροι.

Καταλαβαίνουμε πως ένα πλοίο της Blue Star Ferries δεν μεταφέρει απλά ανθρώπους, αλλά και αγαθά, πολλά από τα οποία είναι πολύτιμα για την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων των νησιών. Πώς σας αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες;

Η προσέγγιση του πλοίου στα νησιά, ειδικά σε αυτά της άγονης γραμμής, είναι κρίσιμης σημασίας για τους κατοίκους. Σε αρκετά νησιά, στα οποία δεν υπάρχει συχνή προσέγγιση, η άφιξη του πλοίου είναι το γεγονός της ημέρας και οι ντόπιοι κατεβαίνουν στο λιμάνι για να το δουν να φτάνει.

Πολλές φορές θα χρειαστεί να προσεγγίσουμε για να παραδώσουμε απλά ένα δέμα. Ειδικά τον χειμώνα, με αντίξοες καιρικές συνθήκες, οι πλοίαρχοι καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να δέσουμε στα λιμάνια έστω και για ένα απλό δέμα, καθώς κατανοούμε την σημασία που μπορεί αυτό να έχει για τους κατοίκους που αναμένουν την παραλαβή του. Για παράδειγμα, με ανέμους 8 μποφόρ και μην έχοντας επιβάτες, προσεγγίσαμε τη Φολέγανδρο ώστε να παραλάβουμε ένα κουτί με φάρμακα για τη Σίκινο.

Είμαστε ο συνδετικός κρίκος των νησιών της άγονης γραμμής με τα μεγαλύτερα νησιά και την ηπειρωτική χώρα και οι τοπικές κοινωνίες το αναγνωρίζουν. Είμαστε οι δικοί τους άνθρωποι.

Ο τελευταίος λόγος σε εσάς. Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θα θέλατε να μεταφέρετε στους ανθρώπους που επιλέγουν τη Blue Star Ferries για τα ταξίδια τους;

Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι μας εμπιστεύονται και ταξιδεύουν μαζί μας και να είναι σίγουροι ότι, από πλευράς μας, όλα τα πληρώματα του Ομίλου Attica δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό για την ασφαλή και άνετη μεταφορά τους στον προορισμό τους.

 

ΠΗΓΗ: Newsbomb.gr

 

ΑΡΧΕΙΑ